Tuesday 4 August 2009

tiruan @ asli




Hari ni aku ada belajar 1 ilmu yang aku rasa sangat mudah untuk dipelajari..tapi kalau dapat pada orang yang menyalahgunakan ilmu tu, alamat, bankrap la bank dan ah long sebab kene tipu..Aku dah berjaya menipu slip gaji aku dengan cara scan dan edit (lihat contoh gambar di sebelah)..cukup mudah dan akhirnya aku tahu kenapa semenjak dua menjak ni tiap kali bank call aku untuk pengesahan gaji staf, mesti lain dengan rekod aku..semuanya palsu..bile disuruh faks kan, aku nengok memang sama saling tak tumpah dengan slip gaji asal yang ada dalam rekod aku..huh...hebat...teknologi yang semakin canggih telah berjaya dimanipulasikan oleh meraka yang tidak bertanggungjawab...



Ada satu staf tu bukan setakat slip gaji je dia palsukan, tandatangan pengarah aku pun dia boleh tiru..yang tu bukan lagi teknologi tapi lebih kepada kemahiran tangan..aku memang tak berapa reti nak tiru tulisan orang ni..


Walaupun nampak sekadar memalsukan slip gaji untuk mendapatkan pinjaman tak kire la dari ah long ke ah beng(Bank yang banyak makan riba') ke atau ah tok, dosa tetap dosa..duit yang diperolehi dari hasil penipuan, dosanya sama gak mcm mencuri..lagi pulak kalau hasil penipuan tu diberikan pada isteri dan anak2..makin rosakla keturunan..ya allah,lindungila diriku, keluargaku dan keturunanku dari sumber-sumber yang haram..



p/s: Teknologi yang semakin maju tetapi tidak seiring dengan akhlak dan agama, akan mendatangkan kemusnahan kepada sesuatu bangsa..Tiada agama bermaksud manusia sama seperti binatang yang tidak tahu membezakan mana yang hak mana yang batil, mana yang benar mana yang palsu, mana yang indah mana yang buruk,dan mana yang mendatangkan pahala mana yang mendatangkan dosa...Sama-samalah kita berdoa agar dijauhkan dari segala musibah kerana kelekaan kita dalam menjalankan suruhan Allah dan meninggalkan larangannya.

No comments: