Tuesday 18 August 2009

akauntan atau AKURtan


Semasa temuduga di sebuah syarikat bagi jawatan AKAUNTAN:


Bos : 2+2 ?
Akauntan A: 7
Jangan ambil dia sebagai akauntan anda. Dia bodoh.
Bos : 2+2 ?
Akauntan B: 4
Dia adalah seorang akauntan yang baik.
Bos : 2+2 ?
Akauntan C: Berapa yang tuan mahu ?
Maka terus ambil dia sebagai seorang akauntan kerana dia adalah akauntan yang terbaik!


Situasi ini mungkin ada berlaku kepada anda..Tanggungjawab sebagai pemegang amanah rakyat betul2 buatkan akauntan jadi manusia yang paling banyak dosa...terutama dosa bersubahat...
Patuh pada arahan bos walaupun mengetahui terdapat penipuan..cuba halang, maka markah prestasi hancur, anda di senarai hitamkan dalam sebarang pencalonan bagi kenaikan pangkat, anugerah cemerlang,dan mcm2 lagi la..apa pilihan anda?..berhenti kerja?gile pe!!..
Situasi mcm ni aku rasa banyak berlaku kepada penjaga-penjaga amanah rakyat..Hanya yang mampu sekadar menasihati dengan cara yang paling hikmah,tidak mengaibkan pegawai/bos..tapi apa yang mampu dilakukan lagi kalau nasihat hanya lah sekadar masuk angin keluar angin+bau lagi.. DILULUSKAN OLEH KETUA PENGARAH..tu yang terpampang pada setiap tuntutan walaupun anda pasti malah mengetahui tuntutan tersebut adalah palsu...nak tak nak, proses jugak la bak dialog kat atas tu..'berapa yang tuan mahu?'..

Maka, duit rakyat pun keluarla kepada mereka yang tidak mempunyai hak ke atas harta tersebut..salah siapa?..salah bos yang meluluskan atau salah akauntan yang memproses bayaran atas arahan bos?...Renung2kan...(err...aku takde kene mengena dalam ini cerita arr..)


P/s: Di penghujung dunia, manusia yang paling jahil akan diangkat menjadi pemimpin..Maka, kebenaran tidak akan dapat ditegakkan dengan mudah..

No comments: