Monday, 10 August 2009

Cinta dan bas (tidak termasuk bas ekspres)


Cinta boleh diibaratkan seperti mereka yang menunggu bas (kalau pernah naik bas le),

Bila bas pertama datang, kalau penuh dan takde tempat duduk, kita akan biarkan bas tu dan akan tunggu bas lain,

Bila bas kedua datang, bas tu buruk (bas zaman jepun), kita akan biarkan juga sebab tak selesa dan menganggap bas tu akan rosak di pertengahan jalan,

Bila datang bas ketiga, bas tu kosong, tak lah buruk sangat macam bas kedua tadi, tapi air cond pulak takde...kita pun biarkan jugak bas tu jalan..

Tunggu punya tunggu punya tunggu...tiba-tiba kita baru terperasan yang kita ni dah terlambat untuk sampai ke destinasi yang dituju, dan tanpa berfikir panjang, kita akan terus naik bas yang sampai tanpa melihat kemanakah destinasi bas tersebut...bila tersedar yang kita ni salah naik bas, barulah kita terfikir yang kita ni telah menghabiskan masa dan wang demi untuk mencari apa yang kita impikan..menyesalkan?

Kalau ada bas yang lalu depan mata kita, cantik, baru dan mempunyai air cond, mampukah kita untuk meramalkan bahawa bas tersebut tidak akan rosak dipertengahan jalan nanti? atau selesa ke kita kalau aircond bas tu terlalu kuat sampai naik selsema kita dibuatnya...

Kesimpulannya di sini, untuk mencari apa yang kita inginkan bukanlah satu kesalahan tetapi tidak salah juga kita memberi peluang kepada orang lain. Bila kita mendapati bas tersebut tidak sesuai dengan kita, apa salahnya jika kita menekan loceng bas (tak perlulah nak jerit kat pemandu bas tu) dan turun dari bas tersebut. Sekurang-kurangnya kita dah mencuba dan tahu keadaan bas tu tidak memenuhi kehendak atau keselesaan kita...


tapi cuba bayangkan bila ada bas yang kita impikan atau kita cari-cari sangat, kita pun tahan la dengan penuh perasaan dan emosi, malangnya, pemandu bas tu pulak boleh buat 'derk'..je..dan terus je jalan..apa yang anda akan lakukan? kejar ke atau 'cover' malu sebab orang kat bus stop dah senyum-senyum kambing melihat anda?

Pada pendapat aku, elok dibiar je bas tu jalan..tak payah la nak kejar bas tu sebab kalau kita kejar, tak mustahil kita akan terjatuh dan menyakiti diri kita sendiri..tak ke malang nasib tu..dah la bas yang dikejar tak dapat, sakit pulak yang dapat..


Jadi, bercinta tu adalah ibarat menunggu bas, sama ada kita nak naik dan beri peluang pada bas tu… semuanya terpulang pada diri kita. Dan bila kita berjalan, kita sebenarnya
cuba melarikan diri daripada cinta!
P/s:
Jangan terlalu memandang rupa kerana rupa akan kedut dimamah usia,
Jangan terlalu memandang harta kerana harta akan habis apabila dibelanjakan,
Pandanglah kepada iman kerana iman akan tetap kekal selama-lamanya (tu pun kalau betul beriman la..bukan yang buat-buat beriman semata-mata nak pancing hati 'bapak mertuaku' ...)

2 comments:

pinkyalooya said...

aik?? p/s ko kali nie lain jer...nape ada niat nak pasang bini baru ke?? jgn ko buat hal mizi...hehehehee...

mmg benar la ape yg ko ckp dlm blog ni, tp ada musibahnye kalo naik bas nie...at least mengajar kita erti kesabaran jgk...

dulu ada pengalaman dating naik bas ke?? hahahaaa
kalo blum leh le cuba untuk lepaskan niatkan ko 2 ek...

abglong said...

aku kenal wife aku dalam bas le..hahaha...tapi bas ekspres la..bukan bas jepun tu..