Tuesday 1 September 2009

1 Malaysia Merdeka..


Semalam sambutan Hari Kemerdekaan dianjurkan secara sederhana..baguslah macam tu..bukan tak patriotik tapi apa guna sambutan kemerdekaan dibuat besar-besaran, penuh dengan hiburan, tapi tak membawa apa-apa kesan dalam hati..Islam pun suruh kita bersederhana..Masa Kaum Islam menang dalam setiap peperangan, mana ada nabi suruh buat sambutan besar-besaran, beli mercun mahal-mahal semata-mata nak menunjukkan kemenangan..membazir je..
tapi bukan pasal sambutan yang aku nak cerita kat sini. Aku cuma nak cerita tentang iklan kemerdekaan (maklumlah, semenjak Allahyarham Yasmin dah takde, takde pun iklan yang menarik untuk ditonton)..tapi dalam banyak iklan yang ada dalam surat khabar Berita Harian semalam, ada satu iklan yang betul-betul menarik perhatian aku..Iklan dari RHB..ringkas tapi memberi maksud yang mendalam tentang satu Malaysia..Dalam iklan tu ada 3 keping wang kertas..RM1, RM5 dan RM 10..di bawahnya ada ayat "Menjadi 1 Malaysia bukan bermaksud kita perlu menjadi sama. Sebaliknya, ia adalah suatu keindahan keunikan budaya yang digabungkan menjadi satu".. (ada lagi la ayat dia, tapi malas pulak aku nak taip..)..

Bila difikir balik, betul apa yang dia cakap (iklankan le..surat khabar mana boleh bercakap..)..1 Malaysia bukan bermaksud semua perkara mesti menjadi sama..tak semestinya bila bercakap tentang 1 Malaysia, semua hak keistimewaan Orang Melayu mesti dikongsikan dengan semua kaum..macam contoh duit kertas tadi tu la..walau apa pun nilai duit tu, kita tetap panggil dia Ringgit Malaysia (takkan rupiah pulak)..Nilai yang berlainan tapi saling memerlukan di antara satu sama lain..takkan jadi RM10 kalau tak cukup RM1, Cuba bayangkan kalau Bank Negara cuma keluarkan RM10 je, tak ke susah nak beli barang yang harga RM1..tak kan la nak "keep the change" pulak tiap kali membeli..sekali dua boleh le..kalau dah banyak kali, tokei balak pun bankrup..
Kesimpulannya kat sini, walaupun berbeza kaum dan fahaman, tapi kita tetap saling memerlukan satu sama lain..dan yang penting..tak semestinya 1 Malaysia bermaksud semua perkara menjadi sama..(sama sikit dah le..jangan la semua benda nak sama)..
Firman Allah: Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu daripada seorang laki-laki seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. (al-Hujurat: 13)
P/s: Pada aku 1 ringgit ke, 10 ringgit ke yang penting namanya duit..dua-dua tu penting bagi aku.. tambah lagi waktu nak raya ni..(dah le bonus tak dapat..hehehe)..asalkan HALAL..

No comments: