Monday 7 September 2009

Nuzul Al-Quran


Hari ini merupakan hari Nuzul al-Quran. Peristiwa ini berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhamad SAW.. Bila sebut tentang al-quran ni, teringat masa kecil dulu waktu mula-mula nak belajar mengenal huruf-huruf hijaiah..ayah dan emak la merupakan tok guru pertama aku yang mengajar aku mengenal setiap huruf tu..lepas tu barulah diwarnakan dan dilengkapkan lagi sebutan dan makhraj huruf tersebut oleh beberapa tok guru lain sama ada di sekolah atau di rumah..antaranya tok aku sendiri la..heheh...
Bila difikir balik menpelajari Al-quran ni tak semudah macam matematik..Kalau matematik, hafal formula terus boleh jawab soalan dia walaupun beribu bentuk angka diberikan tapi jalan penyelesaian yang digunakan adalah sama (sorry mak kalau salah bagi fakta..hehe..)..tapi kalau al-quran ni tak semua manusia boleh menghafal, memahami dan mengikuti suruhan Allah dalam Al-Quran tersebut..Ada yang hafal, tapi tak memahami, ada yang memahami tapi tak hafal, ada yang hafal dan faham, tapi tak pernah mengamalkan suruhan Allah..
Pengalaman aku masa belajar dulu, kalau kita dah hafal salah satu surah dalam Al-Quran tapi kita ada membuat perkara-perkara yang boleh mendatangkan dosa, aku confirm mesti ada terlupa beberapa ayat dalam surah tu..senior aku cakap (lupa lak nama dia) kalau dah hafal quran tu, jaga la mata kita dari melihat perkara-perkara yang mendatangkan dosa..contohnya tengok aurat perempuan..kalau dah tertengok, cepat-cepatla ulang balik apa yang kita hafal tu sebelum terlupa..Ini menunjukkan kesucian Al-Quran..tak boleh dicampur adukkan dengan perkara-perkara keburukan..
Sampai sekarang aku masih lagi ingat beberapa formula matematik yang aku belajar masa sekolah dulu walaupun ada yang tidak diaplikasikan lagi selepas tamat Tingkatan 5..tapi surah-surah yang aku pernah hafal dulu masa di Tingkatan 4 (untuk peperiksaan Sijil Menengah Agama), satu ayat pun aku tak dapat ingat lagi..(err..kalau suruh baca semula, sampai Bismillah je aku ingat..)
Yang pentingnya, tak semua manusia dapat menghafal Al-quran macam menghafal formula matematik.. Aku lebih respect mereka yang hafiz (hafal Al-Quran) dari pakar matematik...
Sabda Nabi S.A.W: Aku tinggalkan kepadamu dua perkara, kamu tidak akan tersesat selamanya iaitu Kitab Allah (Al-Quran) dan Sunnah Nabi-Nya.(Hadis Riwayat Imam Malik, 1395. Bersumber dari Umar bin Khaththob r.a. dan dihasankan oleh Syaikh al-Albani di dalam kitabnya Manzilatus Sunnah fil Islam, 1/18)
P/s: Walau setinggi mana pun ilmu kita, ianya bermula dari seorang guru yang mendidik..(haha dah macam Hari Guru la pulak)

No comments: