Wednesday 9 December 2009

Eppy birthday to my dad!!!!


Ayah..

satu perkataan yang jarang orang sebut..jarang orang ingat akan pengorbanan seorang ayah.. Kebiasaannya orang akan cari emak bila sakit, cari emak bila gembira, cari emak bila bersedih..kalau melatah pun kebanyakan orang akan jerit "opocot mak kau!!"..tapi kalau bergaduh, mereka akan sebut "ini kepala bapak kau (soundtrack labu-labi)..

Kasihan nasib seorang ayah..bersusah payah mendidik anak-anak, bermandikan peluh untuk mencari rezeki dengan satu matlamat "untuk memenuhi keperluan dan kehendak keluarganya" tapi kurang diingati..susah juga menjadi seorang ayah ni (kecuali ayah pin)..ayah tak pernah jemu menyediakan segala kehendak keluarganya..suka duka bersama ayah tidak akan aku lupakan...

Antara Kenangan bersama ayah (tak termasuk waktu aku bayi lagi ek..)...

1) Manusia pertama yang mengajar aku solat dan mengaji

2) Menyemak aku menghafal sifir 2 hingga 12 ketika berusia 7 tahun..

3) aku menangis ketakutan ketika pertama kali ayah beli kereta proton saga JBN 3330...(tak tahu apa motif aku menangis masa tu...agaknya takut kot..)

4) Masa kecil dulu, ayah sering bangun malam untuk hantar aku ke klinik kerana lelah..Sampai di klinik, ayah akan mengejutkan Dr Mazni untuk merawat aku...aku takkan lupa sampai mati...

5) menaiki motor Honda cup 70 ayah ketika pergi dan balik sekolah..hahaha..klasik betul motor tu..

6) Ayah datang ke sekolah untuk melihat kad laporan peperiksaan aku dengan beruniform Posmen..(masa tu uniform warna coklat lagi).. hahaha..nostalgia tu...mujur aku tak pernah dapat nombor tercorot dalam kelas..

7) Part yang paling best bila kena rotan dengan ayah..hahahah...sakit masa kecil dulu, tapi bila dah besar ni baru aku rasa kemanisannya..budak-budak sekarang mana pernah kena rotan pun..habis teruk pun kena cubit je..

isk..banyak lagi la kenangan yang aku rasa tak perlu untuk aku coretkan di sini..cukuplah aku simpan sebagai memori hidup aku..kenangan yang aku tak akan lupakan sehingga akhir hayat aku...

Hari ini..aku sebagai seorang anak yang sentiasa ingat akan segala pengorbanan ayah, bersempena dengan HARI LAHIR ayah aku pada 09 Dis 1956 (sebelum merdeka tu),
ingin mengucapkan
SELAMAT HARI LAHIR YANG KE 53..
semoga ayah dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki, dan dikurniakan segala kebaikan di dunia dan akhirat.. Semoga dikabulkan segala impian ayah..
aamiiiiiinnn


p/s: err..kenangan bersama emak pun ada juga..tapi kena lah tunggu 13 Nov tahun depan pulak...hehehe...Malam ni celebrate kat mana?....

No comments: