Monday 16 November 2009

Manusia dan teguran..


Manusia dan teguran memang tak dapat dipisahkan..

Kenapa manusia perlukan teguran?

Masa kecil, kalau mak tak tegur suruh ulang kaji pelajaran, mesti kita takkan buat,

Di sekolah, kalau cikgu tak tegur kerana perangai kita yang suka ponteng,tak buat kerja sekolah, mesti sampai hari ini kita tak habis belajar lagi (sebab asyik kena buang sekolah),

Bila dah remaja, dah ada makwe/pakwe, kalau takde orang tegur/tegah, mesti kita akan hanyut dengan cinta (kononnya la),sampai terkeluar anak haram yang tak perlu disamak dengan tanah merah..

Pendek kata, teguran tu mendisiplinkan kita supaya menjadi mereka yang lebih berguna..

Ada yang boleh menerima teguran dengan hati yang terbuka,

tapi ada yang akan melenting bila mendapat teguran terutama jika dari mereka yang rendah tarafnya..konon ketua tak boleh ditegur..KONONNYA la..

Manusia akan leka jika tiada yang menegur..

Manusia akan mula riak jika tiada yang menegur..

Teguran MUNGKIN akan membuatkan seseorang terasa hati dengan kita, tapi biar dia terasa hati hari ini, dari tiada hati yang suci pada masa hadapan dek keburukannya pada masa lalu..


Rasulullah SAW bersabda bermaksud, Apabila melihat kemungkaran, hendaklah kamu tegah dengan tangan (kuasa), jika tidak mampu tegah dengan lidahnya dan jika tidak mampu hendaklah membenci dengan hati dan itulah selemah-lemah iman. (riwayat Muslim)


Kesimpulannya, tegurlah rakan/isteri/saudara mara/keluarga supaya mereka tidak terus leka dan sesat dalam mencari arah.. Teguran yang baik adalah teguran yang penuh dengan hikmah dari seseorang yang rapat dengan kita...


P/s: Semua teguran, aku ok je.. tapi teguran audit la yang paling aku tak nak..penat woo nak menjawab..



No comments: