Wednesday 18 November 2009

jutawan segera...


Pagi tadi semasa aku nak turun dari rumah ke tempat kerja, tak semena-mena aku terpandang la pada satu iklan yang agak cantik (sebab iklan tu berwarna..jarang jumpa sekarang ni) ditampal di tepi tangga area rumah aku..(sorry tak dapat tunjuk iklan tu..aku dah cuba cabut, tapi dia guna gam gajah agaknya..)
"Anda ingin menjadi jutawan?..tak perlu modal, tak perlu cari orang, tak perlu jual barang..tiap minggu, duit masuk ke akaun anda..Ini bukan skim cepat kaya atau MLM atau sistem piramid..Diiktiraf oleh Bank Negara Malaysia..Telah banyak merubah nasib mereka yang lain..Sila hubungi bla bla bla..."

damn shit!!!! aku cukup menyampah dengan iklan macam ni..

1) Anda ingin menjadi jutawan?.....jawapan aku..ko tanya la semua manusia dalam dunia ni..ada ke yang jawab tak naaaakkkk...err...mungkin ahli sufi kot yang jawab macam tu..Setahu aku, manusia sanggup bergaduh kerana duit..sanggup memutuskan silaturrahim kerana harta...apatah lagi kalau ditanya nak jadi jutawan ke tak nak...

2) tak perlu modal, tak perlu cari orang, tak perlu jual barang......huh..kalau semua tu tak payah, apa bisnes namanya ni..orang nak berniaga pun memerlukan modal..kalau semua tu tak perlu, maksudnya aku cuma tulis borang je dah jadi jutawan..kalau macam tu kenapa ramai menteri, ketua jabatan, ahli politik sibuk terima rasuah, menggelapkan duit, tipu duit sana sini..kan lebih bagus dia join je benda alah ni..isi borang, terus jadi jutawan...

3) Ini bukan skim cepat kaya, MLM atau sistem piramid....ok..bukan skim cepat kaya mungkin boleh diterima perakuan mereka...bukan MLM..erm..mungkin boleh diguna pakai..bukan sistem piramid..err...mungkin kot sebab bentuk dia tak macam piramid...mungkin segitiga...atau segiempat tepat..tapi aku betul-betul yakin dia tetap mengkayakan orang ATASAN..bukan piramid, tapi ke langit...

4) diiktiraf Bank Negara Malaysia, telah banyak merubah nasib mereka yang lain...Aku rasa ayat "diiktiraf oleh bank negara malaysia" tu la ayat yang paling aku benci sebab setiap "flyers" yang aku jumpa, semuanya ada tulis macam tu..konon sebagai jaminan benda alah ni selamat la..selamat mengkayakan orang ATASAN...telah banyak merubah nasib mereka yang lain..siapa mereka tu?..orang ATASAN kan?..kalau kita join, kita akan duduk bawah orang ni, orang tu..kita pun bersusah payah, yang duduk rileks, orang ATASAN...oo..lupa..dia bukan sistem piramid, tapi SISTEM KE LANGIT..

Ok..memang betul benda-benda macam ni memang memberikan pulangan yang tinggi kepada sesetengah orang..tapi mereka ni bukan jenis yang duduk diam...DAN YANG PASTI, IANYA MEMERLUKAN MODAL (termasuk modal untuk minyak kereta mengedarkan flyers)..

Bukan aku anti dengan benda-benda ni, tapi aku dah muak tengok macam mana kakitangan kerajaan yang join benda ni curi masa dengan keluar menyebarkan dakyah-dakyah yang tah apa-apa tu..DCL, HAI-O, Uptrend, K-Link banyak lagi aku rasa benda yang seumpama ni,memang betul, ada bukti duit masuk dalam akaun diaorang, jadi, soalan aku, kalau korang rasa benda tu mengkayakan korang, kenapa korang tak berhenti je jadi kakitangan kerajaan?..bagi la peluang pada mereka yang betul-betul nak kerja..kalau rasa korang boleh jadi jutawan, aku menyokong 100 % usaha kalian..dan buatlah sepenuh masa..tak perlu lagi jadi penjawat awam kerana gaji yang dibayar kepada kalian tidak sebanyak pendapatan dari benda alah yang kalian sertai tu..dan jawablah kalian nanti tentang amanah yang kalian langgar tu..orang suruh buat kerja, korang keluar pergi cari kaki..nak jadi jutawan..duit dapat, dosa pun dapat..


p/s: Teringat masa join uptrend dulu..punya la susah nak cari "pair"(pasangan) supaya dapat pendapatan..ye lah..nak suruh orang melabur RM 500 bukan senang..kalau 50 tu boleh la jugak..last-last, ND LALA tetap dengan kayanya, aku lak terus kayap sebab penat mencari orang.."budus" betul kerana aku terpedaya..(Kesan tragis: aku sekarang fobia dengan perniagaan MLM dan ND LALA..menggeletar seluruh badan)

No comments: