Thursday 28 January 2010

1 Malaysia dan 1 Borneo...


Kronologi membuat pas kerja:


27 Jan 2010

08.00 pagi: aku baru teringat pas kerja aku akan habis pada 11 feb tahun ni..Ini bermakna, sudah hampir setahun aku menggunakan pas kerja ini untuk keluar-masuk negeri Sabah..Kad pengenalan?..huh..guna masa nak check in tiket flight je...

09.30 pagi: Aku dengan malasnya pergi ke Pejabat Imigresen di Kompleks Pentadbiran Kota Kinabalu..dugaan pertama...cari parking..

09.45 pagi: Aku masuk ke dalam pejabat imigresen..target pertama aku, kaunter pertanyaan...dugaan kedua..beratur..menunggu giliran untuk bertanya..kalau pendek, takpe la jugak..ni ramai..warga asing pulak tu..sabar..sabar..

09.55 pagi: Akhirnya..tiba juga giliran aku...Dugaan yang buat aku macam nak jerit bila dengar staf imigresen tu cakap "Encik kena naik tingkat atas,bukan kat tingkat bawah"...aduhh..lain kali, tulis la besar-besar, terang-terang...mana la aku tahu nak buat pas kerja kat tingkat atas..lain la kalau tiap-tiap hari aku buat pas kerja..

10.00 pagi: Aku naik ke tingkat atas..sekali lagi..beratur...beratur..beratur..bersama warga asing..

10.15 pagi: sampai giliran aku..lega..dan aku pun bertanya la prosedur nak "renew" pas kerja..bla bla bla..kena bawak surat iringan dari majikan...aku pun balik....harap esok tiada lagi dugaan macam ni...


URUSAN BELUM SELESAI....

Hari berikutnya...28 Jan 2010...


09.30 pagi: Aku pergi ke Pejabat Imigresen setelah semua dokumen yang diminta lengkap..macam biasala...dugaan pertama, parking..


09.40 pagi: Aku terus naik ke tingkat 2, dan macam biasa jugak...dugaan kedua..beratur..beratur...beratur..dengan warga asing..


10.00 pagi: sampai giliran aku..muka aku dah macam tempeyek basi sebab tak tahan dengan segala macam bau yang ada dekat situ...aku pun serahkan segala dokumen tu...staf tu cakap, "encik pergi ke kaunter 9, nanti dia panggil nama"...ok...aku ikut je la..takkan nak lawan pulak..

10.30 pagi: Nama aku masih belum dipanggil..aku dah mula rimas bila dikelilingi oleh warga asing..(aku rasa macam orang filipina je)..aduh..baunya...

10.45 pagi: masih menuggu...aku pergi ke kaunter dan bertanya bila giliran aku..jawapan dia"maaf encik, nama encik belum dipanggil lagi"...dey!!bila mau panggil daa...aku ni bukan cuti hari ni..aku KERJA (dalam hati je la aku cakap macam tu)

11.05 pagi: Mohd Tarmizi....ya..akhirnya...nama ku dipanggil juga..akhirnya aku tidak dikategorikan sebagai warga asing di NEGARA SENDIRI...

URUSAN SELESAI.....PAS KERJA DILANJUTKAN SEHINGGA 2013...(maksudnya, 2013 nanti baru aku kena lalui semula semua dugaan yang kat atas tu)


Kesimpulannya, Aku warga Malaysia, ada kad pengenalan dan surat beranak..tapi kenapa aku perlu menempuhi semua benda yang kat atas tu?....dan yang aku pelik, kenapa aku perlu dihimpunkan bersama-sama warga asing yang pastinya takde kad pengenalan..ini bukan 1 Malaysia..tapi 1 Semenanjung dan 1 Borneo...aku bukan pergi luar negara pun nak kena tempuh semua benda tu..Apa guna Kad pengenalan yang ada cip tu...buat semak beg duit aku je...tapi nak buat macam mana...peraturan tetap peraturan..tetap perlu dipatuhi..kalau tidak, aku disumbatkan ke dalam lokap bersama-sama PATI...Inilah negaraku MALAYSIA...

1 comment:

Anonymous said...

testing testing