Monday 3 January 2011

2010...kau pergi... 2011.. aku perlu tempuhi...

2010... terlalu banyak kenangan suka dan duka...tapi yang pastinya, pemergian seorang sahabat, Arwah Abdul Nassir Said, sukar untuk dilupakan... walau baru 2 tahun aku kenal dengannya (1 Julai 2008 - 14 Dis 2010), tapi aku sangat merasakan kehilangannya..mungkin kerana kami sama-sama bukan berasal dari bumi borneo ini.. walau dia dari Utara dan aku dari Selatan, tetapi di sini, kami sama... semenanjung atau dipanggil "Malaya" oleh segelintir mereka di sini... ya...dari awal aku kenal dengannya, arwah tempat ku luahkan masalah berkenaan kerja selain isteriku.. tiap kali aku lalu dihadapan biliknya, pasti dipelawa aku untuk duduk dan kami berbual...huh.. aku sangat tidak menyangka terlalu singkat perkenalan aku dengannya... dan aku tidak lupa, pertama kali aku menjejakkan kakiku di Kundasang, adalah bersama arwah... sempat juga aku untuk melawat kebun yang disewakannya.. kemesraan dan kebaikkan arwah itulah yang membuatkan aku sangat merasakan kehilangannya...
masih segar, saat aku menguruskan ibadah aqiqah dan korban, arwah yang banyak membantu dari segi urusan persiapan acara..kami sama-sama pergi ke UMS (Universiti Malaysia Sabah) untuk meminjam peralatan..dan arwah yang memberikan semangat kepada aku agar meneruskan acara ini walaupun pada mulanya aku sudah mengalah atas sebab-sebab tertentu...kami sama-sama mencari penyembelih lembu, memastikan lubang digali untuk membuang sisa korban, menyediakan tempat untuk melapah daging lembu..arwah memberikan tirai latar("banner") yang tidak lagi digunakan sebagai alas untuk melapah daging ..ya..aku dan dia..kalau tanpa dia, pastinya aku mengalah..dan sehingga hari ini... aku masih tidak percaya arwah telah pergi untuk selamanya...

2011... permulaan tahun baru... yang mendung..dan aku..masih sukar melupakan kehilangan sahabatku... semoga rohnya dicucuri rahmat dan dimasukkan ke dalam golongan orang yang beriman... Al- Fatihah...

P/s: tak sanggup nak letak gambarku bersama arwah... biarlah ia menjadi kenangan.. kalaulah aku tahu isnin (13 Dis 2010) adalah hari terakhir aku berjumpa dengannya, pasti aku akan gunakan sepenuh masaku bersamanya...tapi..Allah lebih mengetahui segalanya...

No comments: