Tuesday, 30 November 2010

duit aku ke duit kau????

Setiap pengeluaran melebihi 4 kali akan di cas sebanyak RM0.50 untuk pengeluaran berikutnya...
Nampak macam sikit..50 sen tu apa la yang ruginya berbanding duit yang kita nak keluarkan tu.. itu cakap orang kaya la..

tapi kalau orang biasa macam aku, 50 sen untuk setiap kali pengeluaran...banyak tu....

ok..cuba kita tengok contoh ni...
Gaji RM 1000... kalau 4 kali pengeluaran sebulan..bermaksud RM250 untuk setiap satu pengeluaran... kalau lebih, akan di cas 50 sen... itu kalau mereka yang berpendapatan RM1000, kalau yang 3-4 ribu?... macam mana?... untuk orang yang dah fobia macam aku ni, dalam beg duit ada amaun yang melebihi Rm100 pun aku dah tak senang..takut kena "copet"... kalau 250..aku rasa, kena pasang "alarm" kat beg duit..

Berbalik kepada cas tersebut...RM0.50 nilainya memang kecil.. kecil kalau seorang je yang di casnya..kalau pelanggannya berpuluh ribu...dikalikan dengan 50 sen.. itu kalau sekali..kalau berkali-kali pengeluaran dibuat.. huh...untung atas angin...

dan yang pasti..duit yang dikeluarkan dari mesin ATM tu..duit kita sendiri.. tapi kenapa kena cas walau pengeluaran dibuat di bank yang sama dengan akaun simpanan?...kos untuk penyelenggaraan mesin ATM tu akan meningkat ke kalau pengeluaran dibuat terlalu kerap?...atau risiko mesin ATM dirompak terlalu tinggi sehingga pihak bank terpaksa mengeluarkan belanja yang tinggi untk meng'insurans'kan mesin ATM mereka?...huhu..

Mahu atau tidak...kenalah rancang pengeluaran...mungkin 'skill' simpan duit zaman dahulu bolehlah di'praktik'kan...simpan bawah tilam, dalam bantal, dalam telinga (macam adegan Seniman Bujang Lapok), dan risiko untuk hilang agak tinggi...

Keluarkan duit 4 kali sahaja dalam sebulan, atau bayar je 50 sen tu...atau..'swipe' kad ATM/Debit Kad (tak semua kedai boleh terima cara ni) atau perbankan melalui internet...atau buat pengeluaran melalui kaunter (kalau nak kuarkan RM50 takkan la ikut kaunter pulak..tapi aku pernah buat..alasan aku bagi kat staf bank tu, kad ATM rosak..haha)

p/s: bukan terlalu berkira dengan 50 sen tu..tapi rasanya, kalau bagi kat masjid ada la jugak faedahnya..haha...

2 comments:

PakCu said...

ko pakai digi plak ke hapa

abglong said...

a'ah..pakai digi..sebab streamyx takde lak kat sini...