Friday 20 August 2010

ukhwah...


Situasi yang cukup merumitkan..

Bila kita melihat pertelingkahan di depan mata

tapi tidak mampu untuk berbuat apa-apa

hanya mengiyakan dan mengangguk sahaja

minda memberi tafsiran siapa yang bersalah

perlukah kita menyebelahi pihak yang teraniaya..

atau mengambil jalan mudah memilih mereka yang ramai pengikut..

atau hanya duduk berdiam diri

hanya Allah yang tahu siapa yang benar dan tidak..

Aku manusia biasa hanya mampu membuat tafsiran

berdasarkan apa yang dilihat...

dan pastinya kedua-duanya ada kesilapan dan kelebihan tersendiri..


berdosakah aku kerana membiarkan tali persaudaraan semakin renggang?..

berdosakah aku kerana menjadi saksi putusnya silaturrahim sesama muslim?..

berdosakah aku kerana tidak bertindak untuk memperbaiki hubungan itu?...

arghh..patutkah aku dipersalahkan?..


Yang pasti, jauh di sudut hati ingin melihat hubungan itu dipulihkan..

ditambah dengan kemuliaan bulan Ramadhan

dan juga Syawal yang akan tiba..

Semoga persahabatan mereka tidak terputus bahkan bertambah kukuh ikatannya..

walau mungkin tidak semesra dahulu..


P/s: pening..kalau duduk seorang diri, dikata "kera sumbang",

kalau berkawan dengan orang ni, dikata kita pengikut dia..

kalau kita berkawan dengan semua orang, dikata kita pengintip yang akan menghebahkan..

jadi?...lebih baik jadi kera dari jadi mangsa fitnah orang..donia donia...

No comments: