Thursday 8 October 2009

Ketua...



Firman Allah swt bermaksud: “Wahai orang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan Rasul dan kepada Ulil Amri (pemerintah) daripada kalangan kamu” - (An Nisa: 59).
Sabda Rasullah s.a.w, bermaksud: “Sesiapa yang taat kepadaku bererti ia taat kepada Allah, sesiapa yang derhaka kepadaku bermakna ia derhaka kepada Allah, sesiapa yang taat kepada pemerintah bermakna ia taat kepadaku dan sesiapa yang derhaka kepada pemerintah bermakna ia derhaka kepadaku' - (Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud, An Nasai dan Ibnu Majah).
Rasulullah s.a.w bersabda, “Wajib ke atas setiap Muslim patuh dan taat kepada pemerintah, sama ada ia suka atau tidak kepada pemerintah itu.” (Riwayat Bukhari).
Kenapa tentera Islam tewas dalam peperangan Uhud? Kenapa batal solat seorang makmum yang melebihi imam walau hanya satu rukun?...Semua kerana tidak patuh kepada Ketua...Mengambil mudah arahan ketua...menganggap ketua seperti tidak wujud..Menganggap dirinya lebih hebat daripada ketuanya atas dasar pengalaman..
Semua sebab-sebab tersebut bukan sahaja mampu menjatuhkan sesebuah institusi, malah mampu untuk merobohkan sesebuah negara...konon dirinya lebih berpengalaman daripada ketua..Apa ada pada pengalaman jika tidak disertakan dengan Ilmu?..Pengalaman mengajar manusia untuk bersikap matang dan tidak melakukan kesalahan yang sama dan berulang manakala ilmu memberikan kita inisiatif dan maklumat untuk mencari jalan penyelesaian agar tidak berlaku kesilapan yang serupa..Ada pengalaman tetapi tiada ilmu ibarat kereta formula 1 ferrari yang dipandu oleh pemandu kereta jenazah.. Walaupun pengalaman sebagai pemandu kereta jenazah tu lebih dari separuh abad,tapi pengalaman tu takkan dapat digunakan kalau takde ilmu dan teknik untuk memandu kereta Formula 1..masih boleh memandu tapi mungkin perlahan macam bawa kereta jenazah...
Bila aku perhatikan perangai staf Dewan Bahasa Caw Sabah ni terutama UNIT PENERBITAN DAN SASTERA (direct je aku sebut), penolong pegawai tak menghormati pegawai atau ketua unit mereka seolah-olah ketua mereka ibarat tunggul yang tunggu untuk ditebang..Selalu yang aku perhatikan, apabila memohon kelulusan untuk bertugas luar, langsung tidak melalui ketua unit..dihantar terus kepada Pengarah..Kalau diberi perumpamaan, ibarat ada tangga untuk ke tingkat atas, tapi mereka lebih gemar memanjat melalui tingkap..mungkin lebih pantas walaupun tidak beretika..
Apa guna ketua unit dilantik kalau semua urusan dihantar terus kepada Pengarah..lebih baik dihapuskan ketua unit dan diletakkan mereka sama taraf dengan staf-staf lain..Kita ikut 1 Malaysia, 1 DBP, 1 Ketua...habis cerita..Ketua Unit pun tak ambil hati, Penolong Pegawai pun senang hati..Bila Audit datang, jawablah masing-masing dengan terbuka hati..Aku pun tak pening nak uruskan bayaran..Agaknya jawatan Penolong Pegawai Perancang Bahasa tu membawa maksud yang cukup simbolik..Perancang..sentiasa merancang menggunakan idea sendiri..tidak memerlukan ketua untuk memantau kerana mereka mampu dan berwibawa dengan pengalaman mereka dan gaji yang tinggi..Apa kes ketua unit?..Nganga aje ke bila ada orang pijak mereka?..Bila nak mohon kelulusan bayaran, pandai pula terhegeh-hegeh jumpa ketua unit minta tandatangan..Pandai pula mengikut prosedur dan tatatertib...Itulah dinamakan manusia..Ada akal dan fikiran serta KREATIF dalam memenuhi kehendak sendiri...
Kesimpulannya, Sebuah organisasi akan lebih berdaya saing dan maju kehadapan jika semua bekerjasama dan mematuhi arahan ketua..Hormatilah ketua, tegur dengan berhemah bukan mengumpat dan memburukkan mereka di belakang..Kita saling memerlukan di antara satu sama lain..Patuhilah ketua selagi dia tidak melanggar Syariat Agama kita..
P/s: Cerita di atas tidak ada kene mengena dengan Unit kewangan..hehehe..tapi tension gak aku bila banyak sangat memo kerja luar yang tidak melalui ketua unit..Pengarah dah luluskan...Ketua Unit tak tahu apa-apa..Salah guna duit rakyat, korang jawabla kat akhirat esok..Aku dah banyak kali pesan..korang gak yang degil..ye la..PERANCANG konon...pigi rahh!!! Korang merancang, Allah yang tentukan..PEACE!!! (Gambar di atas takde kene mengena dengan DBP..Sekadar perhiasan sahaja)

No comments: